Arşiv

Archive for the ‘Varyatör’ Category

Varyatör – Volume Zafer ! :)

29 Ekim 2011 Yorum yapın

3 Gün 4 Gece uğraştıktan sonra sonunda kayış kasnak ve varyatör animasyonunu hazırladım. Gerçekten çok zor oldu. Bu ilk defa yaptığım birşeydi. Hiç animasyon dersi de almadım. Videolardan izlediğim kadar biliyorum, onlar da anca yer çekimi animasyonu yapıyorlar zaten. Bütün bunların yanında birde bilgisayarımla savaştım. Çok zorlanıyordu 5-10 sn’lik animasyonları hazırlarken bile. Dakikalarca beklemek zorunda kalıyorum. Bu tarz animasyonların eğitimini veren hiç bir video da bulamadım. Denedik, pes etmedik, başardık :)

Animasyonu Beklerken
Bence çok farklı bir çalışma. Bu çalışmanın partlarını da en aşağıda paylaştım sizlerle. Kayış, gergi kolu ve varyatör kasnağının belirlediğim şekilde senkronize çalışması için çok uğraştım. Bu tarz animasyon yapacak arkadaşlar için çok faydalı olacağını düşünüyorum.

Mekanizmayı videodan anlamışsınızdır. Bu tür sistemlerin amacı değişken devir ve tork değerlerinin elde edilebilmesidir. Benimde tasarımımdaki amacım buydu. Piyasadakilere göre özgün bir tasarımı ve mekanizması var. Tasarım hikayeleri önemli demiştim ya bu tasarımında hikayesini bu başlıkta önceki yazılarda paylaşmıştım. 2. sınıfta hazırladığım bir tasarımdı fakat şimdi geliştirdim biraz. Güneş arabası projemizde kullandığımız motor kalkışta aracın ağırlığı sebebiyle çok akım çekiyordu. Motor ile tekerlek arasında bir aktarma organı da yoktu. Hub motor kullanıyorduk biz ama eğer uygun bir aktarma sistemi ile uydurabilirsek milli motora geçecektir. Bu problem üzerine böyle bir tasarım hazırlamıştım. Şunu da belirtmek isterim bu tasarımı hazırlarken Işılay Gamze Toluk’un bana çok büyük yardımı dokunmuştur. Onun bir sözünden yola çıkarak bu mekanizmayı tasarlamıştım. Onu da selamlıyorum buradan… ;)
Yani kısaca amacım, motorun ürettiği torku istediğimiz an istediğimiz şekilde hıza ve daha yüksek torka çevirmekti.

Sonunda çizimi tamaladım fakat birşey eksik o da kasnağın yaprakları altında bulunan yaylar. Onları yerleştiremedim çünkü bilgisayarımı çok zorluyordu. Zaten 5-10 sn animasyonları hazırlamak içi dakikalarca bekliyodum onları da dahil edersem saatlerce bekleyecektim. İsteyen arkadaşlar sistem üzerinde oynayabilir, yaprakları altına yayları veya eğri sacları yerleştirebilir.

Animasyona gelelim. Merak eden arkadaşlar partları ve ilişkileri dikkatlice incelesinler. Yapraklar, kayış ve kol arasında nasıl bir ilişki var? En çok kol ile yapraklar arasındaki ilişkiyi belirlerken zorlandım en önemliside buydu zaten. Bu tür animasyonlar yapacak arkadaşlar bir denesinler tüm parçalardan kendiler de aynı animasyonu yapmaya çalışsınlar eminim hiç tahmin etmedikleri sorunları yaşayacaklar. Mesela kayış çalışmayacak, kol hareket edecek ama varyatör hareket etmeyecek, ilişki kurulamayacak vs. Bu konuda soru sormak isterseniz yardımcı olabilirim. Tüm detayları buradan anlatmak çok zor, soru cevap şeklinde daha iyi olur. İlgili arkadaşlara duyurulur.  :)

İşte hazırladığım animasyon. ( Çok daha iyi, çeşitli açılardan görüntüler olan bir animasyon hazırlamak isterdim ama bilgisayarım bu işin üstünden gelemeyecek. Bu nedenle sadece amaca yönelik bir görsel hazırlayabildim. )
Bu arada bir proje anlatımının daha sonuna geldim. Faydalı olmak dileğiyle…

Solidworks Partlar: Varyatör – 3D Model

Kategoriler:Varyatör

Varyatör – Volume 2.1

20 Ekim 2011 Yorum yapın

Gündemi takip etmekten dün hiçbirşey yapmadım. Milletimize, o gencecik yaşta şehit olan kardeşlerimizin analarına baş sağlığı diliyorum. Allah sabır versin herkese. Diyeceklerimi haykırdım zaten ama elden ne gelir. İnş devletimiz ve askerimiz elinden geleni yapacak !
Mekanizmayı genel olarak tamamladım. Çok basit birşey olsun istedim, amaç mekanizmanın çalışmasını görmek ve bu animasyonu Solidworks’te yapmak. Yaylar kaldı geriye, onu da tamamlayınca mekanizmayı çalıştırabileceğim. Özellikle çok yüksek güç iletiminin olmadığı uygulamalarda, pratik ve kullanışlı bir mekanizma olacağını düşünüyorum. Tabi bu haliyle değil, daha uygun bir mekanizmaya dönüştürülmesi gerek varyatörün. Bu sadece bir proje ve tasarım çalışması, maksat sistemin çalışıp çalışmayacağını görmek. Keşke imkan olsa da gerçekte de yapsam. İlerde bir atölyem olursa ki elimden geleni yapacağım olması için, kesin yapacağım bu varyatörü.

Kategoriler:Varyatör Etiketler:, , ,

Varyatör – Volume 2

19 Ekim 2011 Yorum yapın

Hep aklımda varyatörü tamamlamak var ama yapmak istediğim şey biraz zaman alıyor. Tüm sistemi Solidoworks’te çalışır hale getirmek istiyorum o da uğraştırıyor biraz. Bunu için çalışmaya başladım, artık bir nihayete varması lazım. Şimdi bir kafes içerisinde kol mekanizması ile sistemi çalıştırmayı deneyeceğim. Montaja devam ediyorum, önemli olan kayışı ayarlayabilmek. Bakalım neler olacak.
Bende merak ediyorum :)

Varyatör

25 Nisan 2011 Yorum yapın

Bu çalışmayı Proje Kulübüne girdiğim ilk sene yapmıştım. O zamanlar Güneş Arabasındaki hub motorun kalkış anındaki aşırı akım çekme probleminden bahsediliyordu.( Bügün şunu söyleyebilirim ki alında çok boyutlu bir problem bu. ) Bunun için bir mekanizma tasarlardım bende. O zaman varyatör denen mekanizmalardan haberim yoktu tabi. Tasarımı Makine Elemanları hocama gösterinde böyle sistemlerin olduğundan bahsetmişti. Bu mekanizmanın çalışabileceğini söyledi ama sıfırdan yapmaktansa hazır sistemlerden faydalanın diye öğüt vermişti. Bu sayede varyatör sistemlerini öğrendim. Bu durum beni sevindirdi tabi düşüncem doğru çıkmıştı. Bu sistem çalışan bir sistem olabilirdi. Sistem için milli bir motor gerekiyordu. (Ek maliyet demek.) Zaman darlığı, imkansızlıklar, imalat zorluğu nedeniyle yapılmadı.
Fakat şunu bilmemiz gerekir ki bu sonuçlar o zamanki şartlara göre çıkan sonuçlardı. Bence birçok mekanizda ve çeşitli sistemlerde kullanılabilir.
Render’lı bir resim eklemek istedim. Ancak şunu söylemek isterim ki henüz montajı ve kasnağın bir kısmını tamamlayamadım. Sadece fikir edindirmek amaçlı paylaşmak istedim. Çizimde hatalar var. Daha sonra tamamlanmış halini koyacacağım. Belki videoda eklerim..
                                                 Varyatör

>Değişken Çaplı Kasnak : Taslak Render

17 Mart 2011 Yorum yapın

>                   Render’lı bir resim eklemek istedim. Ancak şunu söylemek isterim ki henüz montajı ve kasnağın bir kısmını tamamlayamadım. Sadece fikir edindirmek amaçlı paylaşmak istedim. Çizimde hatalar var. Daha sonra tamamlanmış halini koyacacağım. Belki videoda eklerim..

Varyatör – Taslak Render
%d blogcu bunu beğendi: